Mette Ziegler

ERHVERVSBAGGRUND

Siden 1. april 1997 – Executive & Talent Coach

Jeg er Executive & Talent Coach for topchefer i erhvervslivet og for operasangere, kunstnere, artister, topidrætsfolk, musikere, skuespillere, forfattere, komponister, producere, instruktører, iværksættere, videnskabsfolk, eksperter og andre high performere, der ønsker at indfri deres mest ambitiøse mål.

ESSENS, TALENT, KARRIERE, LEDERSKAB

  • Executive Coaching
  • Talent Coaching
  • Karriererådgivning, Networking & Jobsøgning
  • Rekruttering & Headhunting


1994-1996 – Managementkonsulent i Mercuri Urval A/S

Ansvar & Opgaver

  • Rekruttering & Udvælgelse
  • Karriererådgivning & Outplacement
  • Leder & Kandidatvurderinger
  • Executive Service
  • Strategi- og forretningsudvikling
  • Organisationsudvikling
  • Leder- og ledelsesudvikling
  • Samarbejde og kommunikation

Tillidshverv

  • Medlem af Mercuri Urvals Testudvalg


1988-1994 – Pædagogisk forsker og formidler ved Danmarks Pædagogiske Institut

Ansvar & Opgaver

  • Projektkoordinator, redaktør og kontaktperson på “Evalueringen af De generelle udviklingsarbejder i dansk”
  • Forskningsmedarbejder med fokus på læsning, læring og undervisning af udvalgte grupper af elever, herunder både elever med vanskeligheder og særligt velfungerende elever
  • Eget forskningsprojekt med fokus på børns og unges staveudvikling, herunder udvikling af diagnostiske staveprøver

Tillidshverv

  • Medlem af gruppen af nordiske læse- og skriftsprogsforskere (Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island)
  • Censor ved folkeskolens afgangsprøve i retstavning
  • Rådgiver for Undervisningsministeriets Folkeskoleafdelings Prøvesektion om udvikling af nye afgangsprøver i retstavning
  • Medlem af høringspanel for Dansk Psykologisk Forlag


1982-1988 – Folkeskolelærer ved Sankt Annæ Skole på Amager

Ansvar & Opgaver

  • Dansk- og klasselærer
  • Specialundervisnings- og testlærer
  • Idræt, historie og samfundsfag 8.-10. klasse

Tillidshverv

  • Skolens kontaktperson til Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning i København omkring elever med indlærings- og sociale vanskeligheder


1977-1982 – Pædagog- og lærervikar i Lyngby-Taarbæk Kommune og København

  • Bavnehøj Skole i Sydhavnen, København
  • Den Integrerede Institution Studsgården på Østerbro, København
  • Vuggestuen Nymøllevej i Ørholm, Lyngby-Taarbæk


UDDANNELSESBAGGRUND

2009 – Certificeret i People Test Systems, København
O
pdatering af mit testberedskab.

2007 – CHEK Nutrition & Lifestyle Coach Level 1, Alun.dk, Farum
Kort coachuddannelse med fokus på helbred og livsstil.

1999-2000 – Master Trained Coach, Master Coach Jan Elfline, International Coach Federation (ICF), Chicago, USA
ICF-godkendt coachuddannelse, der retter sig imod både business coaching og whole life coaching. Teoretisk lægger uddannelsen sig op ad Co-Active Coaching, Laura Whitworth m.fl..

1998-1999 – NLP Master Practitioner, Dansk NLP Institut, København
NLP Masteruddannelse med fokus på kommunikation og forandringsprocesser i grupper og individuelt.

1997-1998 – NLP Practitioner, Dansk NLP Institut, København
NLP Grunduddannelse med fokus på kommunikation, forandring og terapi.

1997-1998 – NLP Business Practitioner, NLP Business Academy Europe, København
NLP Grunduddannelse med fokus på kommunikation og forandringsprocesser i erhvervslivet.

1994-1996 – Intern konsulentuddannelse, Mercuri Urval A/S, København
Grundlæggende konsulentuddannelse med fokus på forretningsstrategi, organisation, ledelse og personale, særligt fokus på forståelse og brug af personlighedstests, intelligenstests, interessentanalyser, organisationsprofiler osv., vekselvirkning mellem teoretisk uddannelse, praktisk sideoplæring og opbygning af egen portefølje.

1990-1993 – Danskstuderende, Institut for Nordisk Filologi, Københavns Universitet
Afsluttede de sprogvidenskabelige fag sideløbende med mit forskningsarbejde på Danmarks Pædagogiske Institut.

1987-1988 – Diplom i Pædagogisk-Psykologisk Forsøgs- og Udviklingsarbejde, Danmarks Lærerhøjskole (nu Danmarks Pædagogiske Universitet), København
Årskursus på Danmarks Lærerhøjskole. Diplomopgave: ”Staveudvikling og stavevanskeligheder”, publiceret på Dansk Psykologisk Forlag, 1990.

1982-1986 – Folkeskolelærer, Københavns Dag- og Aften Seminarium (KDAS), Skovlunde
Læreruddannelse på aftenseminariet i Skovlunde sideløbende med ansættelse som lærer i fast skema ved Sankt Annæ Skole på Amager. Speciale: Elever med særlige undervisningsbehov. Linjefag: Dansk og idræt.

1979-1982 – Spansk- og historiestuderende, Københavns Universitet
Læste spansk som hovedfag og historie som bifag. Droppede ud og søgte ind på lærerseminariet.

1975-1977 – Hf-eksamen, Virum Statsskole, Lyngby-Taarbæk Kommune

1975 – Realeksamen, Baunegårdsskolen, Lyngby-Taarbæk Kommune


PERSONLIG BAGGRUND

Omdrejningspunktet i mit liv og i min professionelle karriere har helt fra begyndelsen været en jagt på at løse livets mysterium. Hvordan pokker får vi håndteret os selv, vores liv og vores karrierer, så vi giver det bedste af os selv og får mest muligt ud af det hele?

Jeg er født den 26. juni 1958 og vokset op i “elementbyen” i Hjortekær tæt på Dyrehaven og Øresund. Min far var skolelærer, min mor sygehjælper, og min storebror dyrkede snoge, fiskede gedder og gik på jagt. Jeg har stået på skøjter om vinteren på Hjortekærdammen, redet på heste om sommeren på Eremitagesletten og kysset drenge i tusmørket under rutsjebanen på Bakken. Det var et paradis at vokse op så tæt på naturen og med et overflødighedshorn af legekammerater i alle aldre.

Siden jeg var helt lille har jeg været passioneret optaget af at forstå, hvad det vil sige at være menneske. Jeg har kastet mig selv forrest ud i livet som en anden Knud Rasmussen på indlandsisen. Har altid gjort, hvad jeg ville. Flyttede hjemmefra som 17 årig. Har prøvet og reflekteret mig frem. Fået sår på både knæene og sjælen. Og en uvurderlig erfaring.

Jeg var et besværligt barn med antennerne så langt ude, at jeg havde svært ved at finde ud af, hvor jeg selv holdt op og de andre begyndte. En sans, som er blevet klarere med årene, og heldigvis for mig selv og mine omgivelser også tydeligere afgrænset.

Mit barndomshjem var kærligt og krævende og fyldt med holdninger og ideer. Og der var rammer at sprænge. Som ung læste jeg, hvad jeg kunne komme i nærheden af på mine forældres bugnende reoler. Martin Andersen Nexø, Knuth Becker, William Saroyan og Ernest Hemingway. Antologier, lyrik, sangbøger og filmårbøger. Min far var passioneret optaget af film og revy og lagde et væld af kulturelle muligheder ud for mig og min bror. Weekendernes baggrundstæppe var Ella Fitzgerald, Louis Armstrong og Osvald Helmuth.

Middagen var vores families samlingsstund. Og ofte fortsatte middagen til langt ud på aftenen med engageret samtale om liv, samfund og politik og ofte også sjov og ballade og tændstik- og tegnelege. Min forslugenhed på engageret samvær, samtale, bøger, film og musik er kun øget med årene, og med tiden er mit liv og min profession smeltet sammen.

I dag bor jeg sammen med min kæreste og hans teenagedatter, som er hos os hver 2. uge. Jeg læser især biografier, historiske romaner, debatterende artikler og de vildeste stakke af faglitteratur. Ser pudsige, rørende og filosofiske film i biografen. Går lange ture ved havet. Har skønne venner og er del af en større sammenbragt familie med alt hvad det indebærer. Og jeg er stadig på vej “ud over indlandsisen”.

Nyhedsbrev

Modtag GRATIS mini-guide:

Sådan forløser du ubehagelige følelser og vender tilbage til Feel Good!

Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev med inspiration til fremkaldelse og forædling af dit talent.